Op dinsdag 13 augustus 2024 werd het besluit van de Waalse regering, gedateerd 21 maart 2024, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit besluit gaat over het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen en stelt de voorwaarden vast voor de afgifte van vergunningen voor uitzonderlijk vervoer in Wallonië. Deze nieuwe regelgeving vervangt, op enkele uitzonderingen na, het koninklijk besluit van 2 juni 2010 en het Waalse besluit van 29 november 2012.
Categorieën: Wat blijft hetzelfde?
Gelukkig blijven de vier categorieën van uitzonderlijk vervoer grotendeels ongewijzigd, met slechts een kleine toevoeging over aslasten. Dit biedt enige continuïteit voor transporteurs die in meerdere gewesten actief zijn.
Begeleidingsvoertuigen: Verschillen Tussen Wallonië en Vlaanderen
De grootste wijziging betreft de inzet van begeleidingsvoertuigen. Wallonië wijkt hier af van de andere gewesten. Waar in het ene gewest slechts één begeleidingsvoertuig nodig is, kan men bij het overschrijden van de taalgrens plots een tweede voertuig moeten inzetten. Dit verschil in regelgeving zorgt niet alleen voor verwarring, maar ook voor extra kosten voor transportbedrijven.
Een gedetailleerd overzicht van de maten en gewichten per gewest kan je duidelijk zien in onderstaand schema:
Politiebegeleiding in Wallonië
Politiebegeleiding is in Wallonië verplicht in volgende situaties :
- Rijden tegen de rijrichting op wegen waar de maximumsnelheid meer dan 90 km/u bedraagt.
- Het oversteken van de opening van de middenberm op autosnelwegen of wegen van 4 of meer rijstroken, waarvan minimum 2 in elke richting.
- Wanneer tegenliggers of verkeer in dezelfde richting wordt gestopt op wegen waar de maximumsnelheid meer dan 90 km/u bedraagt.
- Het oversteken van bruggen op autosnelwegen of wegen van 4 of meer rijstroken, waarvan minimum 2 in elke richting, bij een snelheid hoger dan 90 km/u, indien de vergunning de vergunning een snelheidsbeperking voorschrijft.
In Vlaanderen geldt de politiebegeleiding in punt 1, 3 en 4 al bij een maximumsnelheid van meer dan 70 km/u in soortgelijke gevallen. Deze verschillen tussen de twee grootste gewesten brengen niet alleen complexiteit, maar ook extra kosten met zich mee.
De tarieven voor uitzonderlijk vervoer blijven ingedeeld per categorie, maar transporteurs moeten rekening houden met een aanzienlijke prijsstijging.
Rijverboden: Veranderingen in Wallonië
Een andere belangrijke wijziging is het rijverbod tijdens het weekend in Wallonië. Dit gaat nu pas in vanaf zaterdag 22u tot zondag middernacht, in plaats van het eerder geldende verbod van zaterdag 12u tot zondag middernacht, zoals nog steeds van toepassing in Vlaanderen en Brussel.