Na bijna 50 jaar is het zover: de Belgische Wegcode krijgt een ingrijpende modernisering. Met meer dan 45 nieuwe verkeersborden en symbolen wordt de weg vrijgemaakt voor een meer evenwichtige verdeling van de openbare ruimte. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet kondigde deze hervorming aan, met de belofte dat de nieuwe regels beter aansluiten bij de mobiliteit van vandaag en voor meer duidelijkheid zorgen. Dit is een cruciale stap richting een veiliger, duurzamer en overzichtelijker verkeer, waarbij elke weggebruiker op een evenwichtige manier wordt betrokken.
Mobiliteit in 2024: Een nodige update
De huidige wegcode, die dateert uit 1975, heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Met talloze aanpassingen door de jaren heen, vaak achterhaald en onduidelijk, was een volledige herziening broodnodig. Tegenwoordig is het verkeer niet meer alleen gericht op auto’s. Fietsers, voetgangers en andere actieve weggebruikers krijgen een prominentere rol. Dit is niet alleen goed voor de verkeersveiligheid, maar ook voor het terugdringen van vervuiling, aangezien steeds meer mensen overstappen op duurzame vervoersmiddelen zoals fietsen en wandelen.
Het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers blijft een topprioriteit. De nieuwe Wegcode draagt bij aan de ambitie van het "All For Zero"-plan
Vijf sleutelprincipes
De nieuwe wegcode is gebaseerd op vijf pijlers die de mobiliteit van de toekomst moeten vormgeven:
- Rechtmatige plaats voor alle weggebruikers: De openbare ruimte moet eerlijk worden verdeeld tussen alle gebruikers. Dat betekent niet alleen meer aandacht voor actieve gebruikers zoals fietsers en voetgangers, maar ook een verschuiving van het autogecentreerde model. Dit is een belangrijke stap in de richting van een duurzamer transportbeleid.
- Actieve mobiliteit stimuleren: Om de klimaatdoelstellingen te halen, is het bevorderen van fietsen en wandelen essentieel. De nieuwe regels maken het makkelijker én veiliger om te kiezen voor deze vormen van vervoer, met verbeterde infrastructuur en duidelijke verkeersregels voor fietsers en voetgangers.
- Verkeersveiligheid versterken: Het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers blijft een topprioriteit. De nieuwe Wegcode draagt bij aan de ambitie van het "All For Zero"-plan, dat het aantal doden en zwaargewonden tegen 2030 drastisch wil halveren. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar kwetsbare weggebruikers.
- Meer duidelijkheid en coherentie: Na jaren van wijzigingen en aanvullingen was de Wegcode moeilijk te begrijpen. Met de nieuwe herziening wordt er een duidelijke, samenhangende tekst neergezet die eenvoudig te volgen is voor zowel burgers als politiediensten.
- Een moderne code: Mobiliteit evolueert. De regels moesten worden aangepast aan nieuwe vervoerswijzen, zoals elektrische fietsen, steps en speedpedelecs, en de technologische innovaties die de manier waarop we ons verplaatsen veranderen. De nieuwe Wegcode speelt in op deze veranderingen en geeft richting aan een multimodale toekomst.
Wat verandert er concreet?
Met meer dan 45 nieuwe verkeersborden en symbolen, en een breed scala aan nieuwe regels, zijn de veranderingen aanzienlijk. Hier zijn enkele belangrijke aanpassingen:
- Fietsers en voetgangers krijgen meer rechten op de weg. Zo mogen fietsers bijvoorbeeld bij verkeerslichten in bepaalde situaties linksaf slaan, en kunnen kinderen tot 11 jaar nu op het trottoir fietsen.
- Speedpedelecs en andere tweewielers krijgen nieuwe toegangsregels tot voetgangerszones en speelstraten, en hun positie op de weg wordt duidelijker vastgelegd.
- Motorfietsen mogen nu gebruikmaken van de zogenaamde reddingstrook in geval van file, en ook voor hen gelden nieuwe inhaalverboden.
- Autobestuurders zullen moeten wennen aan het afschaffen van alternerend parkeren en de verplichting om richtingaanwijzers te gebruiken bij pech. Daarnaast worden passagiers nu ook beboet als ze geen gordel dragen.
Invoering en vooruitblik
De nieuwe Wegcode treedt in werking op 1 september 2026. Tot die tijd geldt de huidige Wegcode, zodat burgers en politiediensten de tijd hebben om zich aan te passen aan de nieuwe regels. Dankzij deze hervorming wordt het niet alleen makkelijker om het theoretisch examen te halen, maar ook veiliger en overzichtelijker voor iedereen om zich op de weg te begeven.
Deze nieuwe Wegcode markeert een belangrijke mijlpaal in de Belgische mobiliteit: een toekomst waarin veiligheid, duurzaamheid en inclusiviteit centraal staan.
Wat kan NOA voor jou betekenen?
Op maandag 9 december organiseert NOA Trainings een korte webinar, waarin de belangrijkste wijzigingen zullen worden toegelicht. Deze gaat door van 11u30 tot 12u30; inschrijvingen hiervoor kan via onderstaande knop.
(plaatsen zijn beperkt)